RSS     
Riža – bogatstvo vrsta i okusa



Riža je, uz pšenicu, najrasprostranjenija žitarica na svijetu, koju čovječanstvo poznaje već više od 5000 godina. Potječe iz Indije i Kine, a u Europi se počela uzgajati tek u 8. stoljeću, zahvaljujući Aleksandru Velikom koji ju je donio sa svojih ratnih osvajanja.

Riža je i jedna od najvrjednijih žitarica te je osnovna namirnica gotovo polovine čovječanstva. U usporedbi s ostalim žitaricama riža ima najveću energetsku vrijednost (100 g sadrži 1510 kJ ili 361 kcal), ali spada u dijetalne namirnice jer je hranjiva i lako probavljiva – brzo daje energiju i dobro utječe na crijevnu floru. 
 
U 100 grama sirove riže nalazi se u oko 12,6 posto vode, 0,6 grama masti, 6,7 grama bjelančevina i 79,5 grama ugljikohidrata. Riža je bogata škrobom, a siromašna bjelančevinama i mastima.
 
Riža ne sadrži sve potrebne aminokiseline, pa ju je preporučljivo konzumirati zajedno s mahunarkama, čime se u organizam unose sve potrebne aminokiseline. Riža je bogata i mineralima, posebno fosforom i kalijem, a sadrži i magnezij, kalcij, željezo, bakar, cink i druge minerale. Od vitamina najviše ima vitamina E, posebice u klici, te skoro sve vitamine B skupine u ovojnici. 
 


Budući da bi ljudsku prehranu u većem dijelu trebala sačinjavati lužnata hrana, preporučuje ju se što češće konzumirati jer je riža lužnata žitarica. Također, dobra je za sve koji moraju paziti na unos natrija i kalija – riža je idealna hrana za one koji pate od bubrežnih bolesti. 

Riža regulira krvni tlak te povećava elastičnost krvnih žila, smiruje živce, štiti od srčanih oboljenja, nervoze, komplikacija u trudnoći. Idealna je i kao hrana za dojenčad. 
 
Postoje više od tisuću vrsta riže. Ipak, sve one se, zavisno o obliku i teksturi zrna, mogu podijeliti u dvije skupine: indijsku, u koju spadaju duguljaste vrste, te japansku, odnosno okruglastog zrna.

Upoznat ćemo vas s nekim od najpoznatijih vrsta riže:

BIJELA RIŽA

Dobiva se ljuštenjem vanjske ovojnice zrna, pa zbog toga nema veliku hranjivu vrijednost kao ostale neoljuštene vrste. Najčešće se upotrebljava za pripravljanje raznih vrsta rižota, a budući da tijekom kuhanja upija znatnu količinu vode, potrebno ju je stalno miješati. Kada je kuhana, meka je i ljepljiva. Poslužuje se kao dodatak mesnim ili morskim jelima, a često i kao samostalno jelo.

SMEĐA RIŽA

Za razliku od bijele, smeđoj riži nije uklonjena vanjska ovojnica, koja sadrži dodatne vitamine, mineralne i bjelančevine, te je stoga hranjivija. Zbog toga je smeđa riža nešto žilavija, pa ju je potrebno dulje kuhati, ali i žvakati. Smeđa riža jede se kao prilog ili je se dodaje juhama i varivima.
 
BASMATI RIŽA

Ova vrsta se najviše upotrebljava u indijskoj kuhinji, a ima duga, tanka zrna i prepoznatljiv okus i miris. Prije kuhanja potrebno ju je isplahnuti vodom, a tijekom kuhanja nije je poželjno miješati i prekuhavati. U indijskoj kuhinji basmati riža se upotrebljava kao prilog vrlo začinjenim jelima, a najčešće uz curry. Pogodna je i za pripravljanje pudinga od riže.

JASMIN RIŽA

Ova vrsta ima vrlo ugodan miris tijekom kuhanja. Zrna su joj nježna, a nakon kuhanja postaju meka i ljepljiva, pa je idealna za posluživanje uz razne umake. Prije kuhanja preporučljivo ju je isplahnuti, a tijekom kuhanja je ne treba miješati i prekuhavati. Također je pogodna i za pripravljanje deserta.

DIVLJA RIŽA

Duga, crna zrna vrlo su hranjiva, a imaju okus po orašastim plodovima i  žilavu teksturu, pa joj je potrebno oko 40 minuta da bi se skuhala. Često se može kupiti pomiješana s drugim vrstama riže, a posebno je ukusna kao dodatak salatama ili kao prilog.

  Komentari  
  Vezani članci  
Crtice iz duge povijesti tjestenine
Pri spomenu tjestenine na um nam pada talijanska kuhinja i to ne bez razloga... Kao što znamo, tjestenina je ponos i slava mnogih Talijana kroz povijest. Kada su prvi Talijani emigrirali u Novi svijet preko Atlantika, sa sobom su ponijeli tjesteninu koja se vrlo brzo uklopila u svačiji način života i prehrane. Povijest tjestenine povezana je s uzgojem žitarica, koje se uzgajaju najmanje oko 10.000 godina. Žitarice su stoljećima bile glavna prehrambena namirnica mnogih naroda, a prije pronalaska... opširnije
Je li kofein dobar ili loš za nas?
Kofein je neizbježan dio suvremenog života. No još uvijek nije posve jasno – jesu li napitci ispunjeni kofeinom dobri ili loši za naše zdravlje? Sve donedavno, većina istraživanja vezanih za kofein svodila se na pojednostavljene poruke o njegovoj štetnosti za ljudski organizam, a godinama se visoki postotak kofeina u prehrani sportaša smatrao ravnim dopingu i bio je zabranjen na sportskim natjecanjima. No opet, nedavne studije bacile su novo svjetlo na kofein i pokazale da u umjerenim dozama on... opširnije
Svježi sok od naranče za svaki dan
Jabuka je voće koje će vas zasigurno držati što dalje od liječnika, ali istraživanja su pokazala da naranča također ima slična svojstva. Bogata antioksidansima, naranča može spriječiti mnoge kronične bolesti, kao što su srčana oboljenja i neke vrste raka. Preporučuje se svakodnevno konzumiranje najmanje dvije čaše svježe iscijeđenog narančinog soka koji pomaže pri snižavanju visokog krvnog tlaka. Pri tome je važno naglasiti da je sok bolje piti nezašećeren, jer naranča nije jako kisela, a dodate... opširnije
Kako protiv niskog krvnog tlaka?
Od hipotomije ili niskog krvnog tlaka danas pati sve više ljudi, posebno mladih žena koje su zbog sjedilačkog načina života sklone problemima s cirkulacijom. Simptomi su vrtoglavica, posebno ujutro pri ustajanju, umor, glavobolja i bolovi u mišićima. Najbolja rješenja za stabiliziranje optoka krvi su: tuširanje naizmjence hladnom i toplom vodom, a svaki put završite hladnom vodom; dovoljno kretanja na svježem zraku; naučite neke jednostavne metode opuštanja – stres je jedan od uzročnika poremećaja... opširnije
Kontrola bijesa za očuvanje zdravlja
danu vam nedostaje nekoliko sati i što se više trudite, to vam se više čini da vrijeme izmiče kontroli. Niste sami, tako se osjeća većina zaposlenih žena, koje pokušavaju uskladiti želje i potrebe obitelji i posla, a da pritom ne zanemare ni svoje želje, interese i potrebe. U takvoj situaciji najčešće trpe odmor, tjelovježba i zabava. Danas ćemo vam pokušati pomoći da udovoljite potrebi za tjelovježbom modificiranjem uobičajenih dnevnih aktivnosti. Nakon ustajanja odvojite deset minuta za vježbu... opširnije
  Arhiva