RSS     
Namirnice koje nas čine pametnijima




Okej, naslov je možda malo pretenciozan i karikiran, ali znanstvena je činjenica da određene vrste hrane mogu poboljšati pamćenje, koncentraciju i moć rasuđivanja. Kombinirate li ovu "hranu za mozak" s redovnom tjelovježbom i dovoljnom količinom odmora te spavanja, zasigurno ćete poboljšati svoje mentalne sposobnosti.

S druge strane – kako postoje namirnice od kojih ćete postati pametniji, ima i onih od kojih ćete "oglupjeti", da tako kažemo. Procesuirana hrana bogata jednostavnim ugljikohidratima, šećerom, solju i konzervansima – poput štrudli, kolača, nekih vrsta kruha i pekarskih proizvoda – uistinu može djelomično blokirati nastanak kemikalija nužnih za normalno funkcioniranje mozga.

No, evo samo nekoliko pozitivnih primjera namirnica za koje su istraživanja potvrdila da mogu potaknuti "moć mozga":

Jaja

Budući da naše tijelo ne proizvodi "dobre" masnoće, odnosno esencijalne masne kiseline, za naš je mozak vrlo važno da ga dobijemo iz drugih izvora. Esencijalne masne kiseline igraju ključnu ulogu u poticanju i održavanju memorije, a jaja su odličan izvor tih sastojaka.

Riba

O tome da je riba prava hrana za um priča se još od davnih vremena, a dokazano je nakon otkrića omega-3 masnih kiselina. Ove masnoće jako su važni sastojci našim moždanih stanica i poboljšavaju sposobnost učenja i pamćenja. Najveći izvor omega-3 masnih kiselina neke su vrste masnijih riba, poput sardina, koje osim toga sadrže i dodatni hranjivi sastojak kolin, za kojeg je također dokazano da igra važnu ulogu u memorijskim procesima.

Gingko biloba

Tisućama godina korištena u istočnjačkoj tradicionalnoj medicini, gingko biloba biljka je čuvena po svojoj sposobnosti pozitivnog utjecaja na pamćenje. Djeluje tako da pojačava dotok krvi u mozak, šireći krvne žile i povećavajući opskrbu kisikom. Osim toga, kao odličan izvor antioksidansa borac je protiv slobodnih radikala koji mogu nanijeti štetu moždanim stanicama. Međutim, gingko nije "instant" rješenje, budući da je potrebno nekoliko tjedana kako bi rezultati bili uočljivi.

Soja

Baš kao i jaja i riba, soja je vrlo bogata vrstama bjelančevina koje potiču živčane prijenosnike povezane s memorijom. Istraživanja su pokazala da konzumacija soje poboljšava verbalnu memoriju, kao i mentalnu fleksibilnost.

Zeleni i crni čaj

U posljednje vrijeme pojavilo se nekoliko novih istraživanja koje upućuju na mnoge korisne učinke crnog, a posebno zelenog čaja – inače, oba se rade iz biljke čajevca, ali se zeleni ne fermentira. Da ojačavaju mentalne sposobnosti zna se odavno, ali znanstvenici čak naslućuju da mogu pomoći i u prevenciji Alzheimerove bolesti, neurodegenerativnog poremećaja koji rezultira slabljenjem mentalnih funkcija i memorije. Oba čaja sprečavaju razlaganje acetilkolina, kemikalije u mozgu povezane s pamćenjem koje oboljeli od Alzheimera nemaju dovoljno, a zeleni je u tome dosta učinkovitiji.



Kadulja i ružmarin


Ova dva začina testirana su u nekoliko novijih istraživanja nakon što je utvrđeno da sastojci koje sadrže mogu na neki način povećati razinu kemikalija koje pomažu kod prijenosa podataka u mozgu. Jedna od studija navodi na zaključak da hrana začinjena odgovarajućom količinom ružmarina ojačava dugoročnu memoriju za oko 15 posto.

Osim ovih namirnica, na funkcije mozga vrlo pozitivno utječe i konzumacija svih vrsta mahunarki kao bogatih izvora vitamina B, a posebno leće, graha i graška. Lisnato povrće i sve druge namirnice bogate željezom također su jako bitne za dotok kisika u mozak, pa nedostatak željeza može usporiti njegovu aktivnost. Važno je i piti dovoljno vode, jer dehidracijom se u mozgu oslobađa hormon kortizol, koji ima negativan utjecaj na kapacitet pohranjivanja informacija te još k tome potiče i oslobađanje adrenalina, hormona čijim lučenjem mozak počinje funkcionirati na primarniji, instinktivniji način.

Što je najbolje, vrlo je jednostavno i bezbolno unijeti više ovih namirnica u svakodnevnu prehranu. Svako jutro jedno jaje, šalica zelenog čaja nakon ručka, puno vode tijekom dana, jednom-dvaput tjedno soja na jelovniku, isto tako s ribom, malo kadulje i ružmarina na tjesteninu... Nećete se odmah pretvoriti u genijalca, ali svakako ćete se osjećati barem malo bistrije.

  Komentari  
  Vezani članci  
Ljepota ulazi i kroz usta
Iako smo svi čuli za uzrečicu "ono si što jedeš", rijetko o hrani razmišljamo kao o sredstvu za postizanje i održavanje ljepote i mladosti. Hrana i piće na ljepotu utječu dvostrano – s jedne strane hranimo kožu, a s druge nas strane užitak jedenja čini zadovoljnima i nasmijanima. Kad ovako postavimo stvari, možda će vas iznenaditi što smo sve uvrstili na popis hrane i pića koja su u dobrim odnosima s ljepotom: voda: puno čiste vode svakoga dana čini kožu mekom, zdravom i mladom... opširnije
Kako da brza hrana bude manje loša
Skoro svi smo ponekad u situaciji da moramo pojesti nešto na brzinu, s nogu. Najčešće posežemo za kioscima ili restoranima brze hrane, a mnogi od njih mame nas dodatnom uštedom vremena jer nude dostavu. Nije to preveliki problem ako je iznimka. No, ima i onih kojima su fast food specijaliteti jako draga hrana. Kojoj god skupini pripadali, pokušajte hranu iz fast food restorana svesti na što manju mjeru, a kad to ne možete, vjerujemo da će vam pomoći savjeti koji slijede. Polako jedite i slušajte... opširnije
Skriveni znakovi depresije
Mnogi misle kako je očito kad je netko u depresiji, no na nesreću, okolina najčešće depresiju prepoznaje kad ona dugo traje, kad je tipična i kad je zastupljena većim brojem simptoma. No, depresija je zaista bolest s tisuću simptoma, kod svakog se pojedinca manifestira različito, a česta pojava je da ni sam pojedinac koji pati od depresije toga nije svjestan ili da iz različitih razloga skriva bolest (često uspješno). Sljedeći znakovi depresije s njom se ili ne povezuju ili se povezuju samo ako su... opširnije
Hrana za mladolik i ljepši izgled
Koliko god bili svjesni toga da nećemo zauvijek biti mladi i da ne postoji izvor vječne mladosti, uvijek se trudimo što dulje održati mladolik i svjež izgled. Neki to čine na prirodan način – pravilnom prehranom, tjelovježbom, dok drugi, ako su te sreće da si to mogu i priuštiti, idu naoko jednostavnijim i bržim putem – pod nož. No, mladost leži gotovo na svakom uglu, tržnici, trgovini... Samo trebamo otvoriti oči i ubaciti u košaricu ono što će našem životu dati dodatnu kvalitetu i pokoju godinu... opširnije
Crtice iz duge povijesti tjestenine
Pri spomenu tjestenine na um nam pada talijanska kuhinja i to ne bez razloga... Kao što znamo, tjestenina je ponos i slava mnogih Talijana kroz povijest. Kada su prvi Talijani emigrirali u Novi svijet preko Atlantika, sa sobom su ponijeli tjesteninu koja se vrlo brzo uklopila u svačiji način života i prehrane. Povijest tjestenine povezana je s uzgojem žitarica, koje se uzgajaju najmanje oko 10.000 godina. Žitarice su stoljećima bile glavna prehrambena namirnica mnogih naroda, a prije pronalaska... opširnije
  Arhiva