RSS     
Kako produžiti život za 14 godina


Ne tako velikim i zahtjevnim promjenama životnih navika možemo produžiti život i do 14 godina, tvrde znanstvenici. Što nam je činiti? Najvažnije stavke su tjelesna aktivnost, umjerenost u uživanju alkohola i izbjegavanje cigareta te konzumiranje dovoljno voća i povrća. Zvuči prilično jednostavno, zar ne?

U velikom istraživanju koje je pratilo preko 20.000 ljudi u periodu od trinaest godina, pokazalo se da oni čiji životni stil ne odgovara navedenim kriterijima imaju četiri puta veći rizik da će preuranjeno umrijeti od onih koji ispunjavaju sve stavke. Čak i ako se uzmu u obzir čimbenici pretilosti i siromaštva, koji se često (i ispravno) dovode u vezu s životnim vijekom čovjeka, jednadžba ostaje gotovo nepromijenjena.
U studiji provedenoj na Sveučilištu Cambridge sudjelovale su osobe stare između 45 i 79 godina, raznolike socijalne strukture. Koliko im je bilo poznato, nitko od ispitanika u startu nije imao rak ili ikakve ozbiljne srčane probleme. U obzir su uzete četiri glavne kategorije: 1) je li osoba pušač ili ne; 2) pije li do 14 jedinica alkohola tjedno (maksimalno sedam čaša vina) ili više; 3) konzumira li barem pet porcija voća i povrća dnevno i 4) je li osoba tjelesno aktivna ili ne. Posljednja kategorija definirana je kao ili bavljenje "sjedilačkim" zanimanjem uz barem pola sata tjelovježbe dnevno, ili obavljanje posla koja zatijeva kretanje (primjerice, medicinska sestra ili vodoinstalater).



Za zdrav izbor u svakoj kategoriji dodjeljivan je po bod i pokazalo se da su osobe sa sva četiri boda u znatno manjoj opasnosti da će umrijeti ranije od onih koji nisu imali niti jedan bod. Štoviše, 60-godišnjak bez bodova u ijednoj kategoriji pred istim je rizikom od preuranjene smrti kao 74-godišnjak koji ima maksimalna četiri boda. To praktično znači da zdravim izborima u životu možemo svom vijeku dodati punih 14 godina.

"Znali smo da nepušenje i tjelovježba mogu pozitivno utjecati na dugovječnost, no sada smo prvi put sagledali sve glavne čimbenike zajedno", piše u zaključku istraživanja i dodaje se da socijalni status i indeks tjelesne mase predstavljaju sasvim sekundarne faktore u usporedbi s četiri glavne kategorije koje ponajviše određuju zdravlje. Najizraženiji utjecaj životnih navika primjećen je kod kardiovaskularnih bolesti, kod kojih je smrtnost osoba sa sva četiri boda bila čak 5 puta manja od onih bez ijednog.
Sve u svemu, glavna vrijednost istraživanja je što je ukazalo na to u kako velikoj mjeri smo sami odgovorni za svoje zdravlje, pa time i za to koliko dugo ćemo živjeti, složili su se stručnjaci u analizi.
  Komentari  
  Vezani članci  
Kako sačuvati zdravlje želuca
Hrana nije važna samo za tjelesno, već i za psihičko zdravlje. Uživanje u hrani odlično djeluje protiv stresa, a lijepo pripremljena jela povoljno utječu na naše raspoloženje. Sva naša osjetila razveselit će lijepa i bogata trpeza, naravno, pod uvjetom da si pretjerivanje u jelu i piću rijetko dopuštamo. Umjerenost će vam podariti zdrav organizam. Želudac je jedan od prvih organa koji su "na udaru " ako puno pušite, pijete previše kave i čaja, nepravilno se hranite i puno sekirate. Ljutnja... opširnije
Kako protiv niskog krvnog tlaka?
Od hipotomije ili niskog krvnog tlaka danas pati sve više ljudi, posebno mladih žena koje su zbog sjedilačkog načina života sklone problemima s cirkulacijom. Simptomi su vrtoglavica, posebno ujutro pri ustajanju, umor, glavobolja i bolovi u mišićima. Najbolja rješenja za stabiliziranje optoka krvi su: tuširanje naizmjence hladnom i toplom vodom, a svaki put završite hladnom vodom; dovoljno kretanja na svježem zraku; naučite neke jednostavne metode opuštanja – stres je jedan od uzročnika poremećaja... opširnije
Proširene vene – preventiva i liječenje
Proširene vene češće se javljaju kod žena nego kod muškaraca, a nerijetko se obiteljski nasljeđuju. Do proširenja vena, posebice na nogama, dolazi zbog slabljenja malih vena koje krv vraćaju u srce. Ako vam je koža prošarana plavičastim, crvenkastim ili ljubičastim linijama, najčešće na nogama i gležnjevima, tada zasigurno patite od te, u našim krajevima vrlo raširene bolesti. Proširenje vena ne mora imati nikakvih popratnih pojava, iako u nekim slučajevima može biti popraćeno blažom ili jačom... opširnije
Brze dijete ili ''održivi'' način prehrane?
Imate li problema s težinom, želite smršaviti i "dotjerati" figuru, zasigurno vas nije teško nagovoriti na isprobavanje brzih dijeta koje nude gubitak kilograma u kratkom roku. Pa ipak, mnogobrojna istraživanja su pokazala da su umjerene i održive promjene u prehrani i tjelesnim aktivnostima najsigurnije ne samo za zdravlje, već i za liniju. Brze dijete su kratkog vijeka s često rigoroznim pravilima, kojih se nije moguće pridržavati na dulji rok. Također su s nutricionističkog stajališta većinom... opširnije
Posao ili život, pitanje je sad?
Mogu li se posao i život pomiriti, tj. kada gledamo na dvije osnovne skupine ljudi: one koji žive za posao i one koji rade da bi mogli preživjeti, tko od njih ima bolji život? Jedni dolaze na posao na vrijeme, rade sve što se od njih očekuje, skupe plaću početkom mjeseca i na kraju radnog vremena odlaze kući svojoj obitelji, odmoriti se i trošiti novac. Drugi ne žele provesti život na radnom mjestu i pokušavaju pronaći kompromis koji bi im osigurao što više slobodnog vremena. Oni koji žive da... opširnije
  Arhiva