RSS     
Tajna veza između spavanja i debljanja

Mislite da previše sati spavanja samo pridonosi debljanju? Zvuči logično, ali stručnjaci se s time ne bi složili i preporučili bi vam da svakako odspavate koliko god vam je potrebno. 

Logično je misliti da zbog spavanja sagorijevamo manje kalorija i time povećavamo rizik od debljanja, budući da tijelo "usporava" dok spavamo. Međutim, nekoliko recentnih istraživanja baca ozbiljne sumnje na ovakvu teoriju. 
 
Znanstvenici sa Sveučilišta Columbia proveli su istraživanje navika spavanja na 9.000 ljudi i došli do zaključka da su oni koji spavaju samo 6 sati po noći u prosjeku čak 27 posto deblji od osoba koje među plahtama provode 7 ili 8 sati. Među onima koji spavaju samo 5 sati ima čak 70 posto više osoba s prekomjernom tjelesnom težinom. Slična britanska studija dobila je slične rezultate: pretili sedmogodišnjaci su u dobi od tri godine spavali manje od prosječnih 10 i pol sati po noći. Kako objasniti ovu povezanost? 
 
Najočitije objašnjenje je: što više sati smo budni, više prilike imamo za jelo i piće. Ranija istraživanja su pokazala da su radnici u noćnim smjenama često pretili i da relativno često jedu, ponekad iz čiste dosade. 
 
Postoji i genetička podloga. Prema teoriji o opstanku najjačih i najprilagodljivijih, među našim precima koji su bili lovci i sakupljači najduže su živjeli oni koji su mogli najviše pojesti tijekom dana s dužim dnevnim svjetlom. Oni su imali veće šanse da prežive zime tijekom kojih hrane nije bilo u izobilju, jer su trebali manje sna i imali su više vremena za jelo, tako da su mogli u tijelu pohraniti više kalorija – poglavito masnoća, koje su ih održale na životu tijekom gladovanja do proljeća. Mnogi smatraju da je to naslijeđe zapisano u našem genetskom kodu. 

Povezanost između hormona i navika spavanja trenutačno privlači jako puno interesa znanstvenika i istraživača. Od mnogih hormona koje naše tijelo proizvodi, nekoliko njih je povezano s osjećajem gladi. Među njima su leptin (koji ima ulogu reduciranja apetita) i grelin (koji ga stimulira). Stručnjaci sa sveučilišta u britanskom Bristolu došli su do zaključka da osobe koje spavaju samo pet sati po noći imaju 15 posto više leptina u organizmu, ali i 15 posto više grelina od onih koji u prosjeku spavaju sedam do osam sati. 
 
Međutim, ispostavilo se da gotovo sve osobe s prekomjernom tjelesnom težinom imaju povišene razine tih hormona u odnosu na vitke osobe. Neki od znanstvenika smatraju da bi u organizmu tih ljudi mogao postojati određeni mehanizam koji blokira djelovanje leptina. Dok se misterija ne riješi, vjerojatno najbolji savjet bio bi da jednostavno ne štedite na snu, nego da se naspavate koliko god vam je potrebno.

  Komentari  
  Vezani članci  
Migrena – kad glava puca napola
Svi smo svjesni da brzi tempo suvremenog načina života može izazvati mnoge zdravstvene poremećaje, a migrena je svakako jedan od najčešćih. No, to nije bolest modernog doba, jer ljude je mučila još u drevna vremena. Ni tada, a ni danas, nakon tisućljeća medicinskih istraživanja, nije pronađen lijek kojim je se može pobijediti – jedino što zapravo pali je temeljita promjena u stilu života. Kao što milijuni ljudi širom svijeta koji od nje pate vjerojatno znaju, migrena nije samo obična glavobolja. opširnije
Što nam govore erotski snovi?
Erotski snovi najčešće imaju dubok psihološki značaj, a stručnjaci se slažu u ocjeni da su zdravi jer u njima simbolično "proživljavamo" potisnute želje i probleme i tako se s njima suočavamo. Naš um snovima istražuje nešto što nam je previše apstraktno, uznemirujuće ili teško prihvatiti tijekom budne svakodnevice. Mnogi stručnjaci slažu se da se u svakom našem snu radi isključivo o nama samima, a svako mjesto, osoba ili stvar koji se u njemu pojavljuju na neki način predstavljaju neku našu... opširnije
Akne u zreloj dobi i što s njima?
Za većinu žena, problemi s aknama i prištićima gotovo sasvim nestaju zajedno s izlaskom iz puberteta. Međutim, kod jednog broja njih (a i kod nekih muškaraca) pravi kožni problemi tek tada počinju. Dermatolozi procjenjuju da oko 12 posto žena zrele dobi ima problema s aknama, dok je postotak muškaraca znato manji. Do toga najčešće dolazi zbog hormonalne neravnoteže, odnosno velikim promjenama u tijelu koje se događaja tijekom svakog menstrualnog ciklusa. Razine dvaju glavnih hormona... opširnije
Utjecaj prehrane na spavanje
Reci mi što jedeš i ja ću ti reći kako spavaš – ovaj preduvjet "dijagnoze" ne zvuči nimalo besmisleno, jer prehrambene navike utječu na sve aspekte našega života, kako na fizičko, tako i na mentalno, pa je logično da prehrana itekako biva povezana sa snom. I ne samo na onaj način na koji svi znamo, a koji nam kaže da ćemo ako teško i kasno jedemo ujedno i teško spavati... San je, znamo već, prirodna čovjekova metoda opuštanja, način na koji se naše tijelo puni nakon cjelodnevnog pražnjenja, a... opširnije
Skriveni znakovi depresije
Mnogi misle kako je očito kad je netko u depresiji, no na nesreću, okolina najčešće depresiju prepoznaje kad ona dugo traje, kad je tipična i kad je zastupljena većim brojem simptoma. No, depresija je zaista bolest s tisuću simptoma, kod svakog se pojedinca manifestira različito, a česta pojava je da ni sam pojedinac koji pati od depresije toga nije svjestan ili da iz različitih razloga skriva bolest (često uspješno). Sljedeći znakovi depresije s njom se ili ne povezuju ili se povezuju samo ako su... opširnije
  Arhiva