RSS     
Sam svoj ekspert za kolesterol
Kad govorimo u kontroli povišenog kolesterola, podjednako je važno koliko dugo je kolesterol bio povišen prije nego što je oboljeli nešto poduzeo, u kojim godinama je započelo liječenje, te u kojim granicama se kolesterol kreće. Naime, što duže je povišeni kolesterol u krvi prisutan i što je viši, to će ozbiljnije biti posljedice



Također treba znati kako regulacija kolesterola nije postupak kod kojeg se dođe liječniku, koji prepiše čarobne pilule, nego su potrebne korjenite promjene životnih navika, koje se prije svega odnose na prehranu i tjelesnu aktivnost. Ukoliko se oboljeli educira i pridržava se naučenoga, šanse za uspjeh nekoliko puta se povećavaju. 

Istraživanja su pokazala kako se povišeni kolesterol javlja u sve ranijoj dobi, a većina ljudi počne ga kontrolirati tek u srednjoj dobi ili u starosti, do kad se u pojedinim slučajevima mogu već razviti značajna oštećenja krvnih žila. 

Geni su važni 

Iako načinom života bitno utječemo na nivo kolesterola, puno je i u genima, jer primjerice, muž i žena koji se hrane na isti način i slično žive, mogu imati sasvim različite razine kolesterola. Znanost sada zna točno koji geni, odnosno njihove mutacije, su odgovorni za sklonost povišenom kolesterolu. 

Zabluda je o aterosklerozi govoriti kao o bolesti starije populacije. Ona u stvari počinje u adolescenciji, ali obično ne pokazuje vidljive simptome. Zato bi bilo dobro već u ranoj mladosti kontrolirati nivo LDL-a, tzv. zločestog kolesterola. Što duže čovjek uspijeva zadržati niske razine LDL-a, to je zaštićeniji od srčanog i moždanog udara, drugih bolesti srca i krvnih žila, te posljedica ateroskleroze. 



U skladu s novim saznanjima, donesene su i nove preporuke. Prvu kontrolu trebalo bi obaviti u kasnim tinejdžerskim godinama, a najkasnije s 20 godina. Ukoliko je sve u redu, kontrolu treba obaviti za 5 godina. Pokaže li se kolesterol visokim, liječenje treba započeti odmah. 

Formula za zdravlje 

Za uspješnu regulaciju kolesterola nije bitno samo jesti manje masnog životinjskog mesa i općenito masne hrane, nego i uzimati dovoljno zdravih masti (ribe, posebice plave, orašastih plodova, sjemenki). Ukoliko liječnik propiše, dobro je uzimati i dodatke prehrani bogate omega-3 masnim kiselinama. 

Treba izbjegavati slatku i slanu hranu, paziti na dovoljan unos integralnih žitarica, svježeg voća i povrća, izbjegavati veće količine alkoholnih pića, posebno žestokih, te se redovito kretati i vježbati. Ukratko, ono što se općenito definira kao zdrave životne navike ujedno su i navike koje potiču snižavanje kolesterola. 

Kod velikog broja oboljelih promjene navika, snižavanje tjelesne težine (ako oboljeli ima višak kilograma) u velikoj će mjeri doprinijeti sniženju kolesterola. Korisna je i tzv. funkcionalna hrana s fitosterolima, koji dokazano snižavaju kolesterol (takvu hranu nudi i nekoliko domaćih proizvođača, a najčešći oblik su sokovi i mliječni proizvodi). Ne pomogne li nešto od ovoga, pribjegava se terapiji medikamentima.

  Komentari  
  Vezani članci  
Uz glazbu se opustite i ublažite bolove

Ako patite od kroničnih bolova, umjesto da pijete tablete pokušajte se opustiti uz glazbu koju najviše volite. Učestali bolovi znaju poprilično obezvoljiti svakoga i pokvariti raspoloženje, ali sada postoje znanstveni dokazi da prava vrsta glazbe može ublažiti tegobe i pomoći vam da se osjećate bolje. Što to znači "prava" vrsta glazbe? Sve ono što volite slušati i u čemu uživate – opuštajući zvukovi, rock, hip hop, etno – sve što odgovara vašem raspoloženju, dobro je i za tijelo. Već je dulje vremena . poznato da je glazba...

 opširnije
Sindrom slomljenog srca nije tek metafora
Kada kažemo slomljeno srce, mislimo na nešto u etaforičkom smislu. No, liječnici i znanstvenici danas vjeruju da proživljene emotivne traume mogu imati vrlo negativan efekt na srce i naštetiti nam fizički. To stanje tehnički je nazvano stres-kardiomiopatijom ili, kolokvijalno, Sindromom slomljenog srca (Broken-heart syndrome ili BHS). Japanska tradicionalna medicina zna za to već odavno i ima svoje ime za njega – takotsubo, a suvremena medicina prihvatila ga je tek nedavno. Naime, i ranije se... opširnije
Crtice iz duge povijesti tjestenine
Pri spomenu tjestenine na um nam pada talijanska kuhinja i to ne bez razloga... Kao što znamo, tjestenina je ponos i slava mnogih Talijana kroz povijest. Kada su prvi Talijani emigrirali u Novi svijet preko Atlantika, sa sobom su ponijeli tjesteninu koja se vrlo brzo uklopila u svačiji način života i prehrane. Povijest tjestenine povezana je s uzgojem žitarica, koje se uzgajaju najmanje oko 10.000 godina. Žitarice su stoljećima bile glavna prehrambena namirnica mnogih naroda, a prije pronalaska... opširnije
Svježi sok od naranče za svaki dan
Jabuka je voće koje će vas zasigurno držati što dalje od liječnika, ali istraživanja su pokazala da naranča također ima slična svojstva. Bogata antioksidansima, naranča može spriječiti mnoge kronične bolesti, kao što su srčana oboljenja i neke vrste raka. Preporučuje se svakodnevno konzumiranje najmanje dvije čaše svježe iscijeđenog narančinog soka koji pomaže pri snižavanju visokog krvnog tlaka. Pri tome je važno naglasiti da je sok bolje piti nezašećeren, jer naranča nije jako kisela, a dodate... opširnije
Pobrinite se za dovoljan unos cinka
Cink je jedan od najvažnijih elemenata u našem tijelu, koji je neophodan za zdravlje imunog i reproduktivnog sustava, pravilni rad jetre i osjetila okusa i mirisa. Osim toga, pomaže kod obnavljanja tkiva i zacjeljivanja rana, važan je za zdravlje kože, kostiju i zuba te za normalan razvoj mozga i živčanog sustava. Znakovi koji upućuju na nedostatak cinka stoga su oslabljena osjetila okusa i mirisa, rane koje sporo zacjeljuju, problemi s kožom (poput akni i ekcema), česte prehlade, slabi mišići... opširnije
  Arhiva