RSS     
Kako olakšati život na plus 30



Lipanj je mjesec blagdana - prilika je to z aprodužene vikende, besposličarenje, bavljenje svime što volimo i boravak s dragim ljudima. No, mnogima su planove poremetile najavljene vrućine. Neki sretnici će se hladiti u moru, no ima dosta i onih koji će vrućine morati preživjeti u vrelim stanovima bez klima uređaja. Na one koji odlaze na more najviše opasnosti vrema tijekom putovanja, a po dolasku je važno nastaviti se kvalitetno štititi od sunca. Znatno teže će biti onima koji će vreli val provesti u gradovima. Iako vrućine nisu ugodne, ne treba unaprijed paničariti, jer postoje jednostavni i efikasni načini zaštite. 

Posljedice ljetnih vrućina posebno osjećaju osobe starije od 65 godina i kronični bolesnici. No, u hitnim službama upozoravaju kako su te skupine obično informirane i disciplinirane, te za ljetnih dana poduzimaju potrebne korake i ponašaju se u skladu s uputama liječnika. Pretile osobe i svi koji imaju višak tjelesne težine teže podnose vrućinu od osoba s normalnom tjelesnom težinom, a u skupine koje trebaju više paziti na vrućine pripadaju i osobe s poremećenim krvnim tlakom. Važno je naglasiti da osobe s visokim krvnim tlakom teško podnose ljetne vrućine, no poput ostalih kroničnih bolesnika, one uglavnom znaju za opasnosti, dok osobe s niskim tlakom najčešće misle kako nisu ugrožene. Kad vidite mladu osobu koja je kolabirala za ljetnih vrućina, često je riječ o osobi niskog tlaka, koja nije unosila dovoljno tekućine i nije prilagodila ponašanje vremenskim uvjetima. 
 
Olako shvaćanje vrućina nije jedini razlog zbog kojeg stradavaju mladi ljudi. Naime, najvažnije mjere koje treba poduzeti kod visokih ljetnih temperatura i vlažnosti zraka su: unositi dovoljno tekućine i smanjiti dnevne aktivnosti. Mlađi ljudi, čak i ako su svjesni svih opasnosti i ako znaju što treba učiniti, nisu uvijek u mogućnosti držati se preporuka. Starija populacija i kronični bolesnici su u mirovini ili mogu uzeti bolovanje kad su vremenski uvjeti teški, dok su mlađi uglavnom zaposleni ili na drugi način aktivni, te se zbog prirode posla često pri nesnosnim vrućinama voze automobilima ili javnim gradskim prijevozom, užurbano se kreću ili obavljaju teške fizičke poslove. 
 
Ako niste u mogućnosti smanjiti tjelesnu aktivnost koliko bi trebalo, pobrinite se barem da uvijek sa sobom imate bocu tekućine, najbolje vode. Bez obzira mirujete li i kakvo vam je zdravstveno stanje, za sve vrijedi isto pravilo: ne čekajte da ožednite, nego pijte tijekom dana često i po malo. Svi koji iz zdravstvenih razloga moraju ograničiti unos tekućine, svakako se trebaju posavjetovati s liječnikom, koji će odrediti koliko trebate piti. 
 
Što manje izlazite van, a kad izlazite, nosite svijetlu, laganu i široku odjeću od prirodnih materijala. Ukoliko dnevno trebate obaviti određenu količinu aktivnosti, a možete birati vrijeme u koje ćete to učiniti, poslove obavljajte ujutro i navečer, a tijekom dana odmarajte – običaj sieste u mediteranskim zemljama je potreba, a ne posljedica lijenog mentaliteta. 
 
Alkohol, kava, šećer, te tekućine i jela koja ih sadrže samo će pojačati gubitak tekućine, pa je za ljetnih vrućina najbolje piti vodu, te jesti laganu hranu (prednost dajte voću, povrću i prirodnim, nezaslađenim sokovima od voća i povrća). Tekućina koju pijete treba biti blago rashlađena, jer jako hladna tekućina može uzrokovati zdravstvene tegobe (prije svega želučane). 
 


Mala djeca i kućni ljubimci posebno su osjetljivi na vrućine
, pa kod njih još više pripazite na unos tekućine, dnevne aktivnosti i izloženost suncu. Nedavni primjeri uginulih pasa na zagrebačkoj izložbi svjedoče koliko teško životinje podnose putovanja. Putujete li s psima ili mačkama, važno je često stajati, te osigurati životinji dovoljno tekućine i dotok svježeg zraka. 
 
Mediji također javljaju o djeci primljenoj u bolnicu ili čak o smrtnim slučajevima zbog posljedica ostavljanja u automobilima: iako roditelji svojoj djeci žele najbolje, nedovoljna informiranost ili zaokupljenost trenutnim brigama znaju utjecati na to da djecu dugo ostave u automobilima, ili u drastičnim situacijama čak zaborave na njih. Iako vam se čini da se za kratko vrijeme ne može dogoditi ništa loše, nikad, ali baš nikad ne ostavljajte dijete u zaključanom automobilu. 
 
Opasnost za zdravlje ne predstavlja samo visoka temperatura, nego i visoka vlažnost zraka, pa je mogućnost regulacije vlažnosti još jedan od razloga zašto su klimatizacijski uređaji najbolja zaštita od ljetnih vrućina. Što je zrak vlažniji, to je znojenje otežanije, a znojenje je najvažniji i najefikasniji mehanizam koji ljudsko tijelo ima kao zaštitu od vrućine. 
 
Cijene klima uređaja svakodnevno padaju, a kako svakog ljeta svjedočimo o sve više dana s gotovo tropskim uvjetima, klima je praktički postala nužnost. Uvijek će postojati oni koji si neće moći priuštiti klima uređaj, no svakako savjetujemo da razmislite o raspodjeli kućnog budžeta i da klima uređaj stavite na visoko mjesto prioriteta, te da ga nabavite ako je ikako moguće. Nemate li u svom domu klima uređaj, u određenoj mjeri mogu pomoći ventilatori. Pokušajte dogovoriti da što više boravite kod prijatelja, rođaka ili poznanika čiji domovi su klimatizirani, a ako ni to niste u mogućnosti, iskoristite javne klimatizirane prostore, poput kina, knjižnica, trgovina i shopping centara i sl. 
 


Uz visoku temperaturu i vlažnost zraka, opasnost kriju štetne sunčeve zrake, pa nikad ne biste trebali izlaziti na dnevno ljetno svjetlo bez zaštitnog sredstva (pazite da sadrži i UVA i UVB zaštitu), sunčanih naočala i kape ili šešira. 

 
Zdravstvene posljedice vrućina javljaju se u više oblika, a najčešći su toplinski osip i grčevi, te toplinska iscrpljenost ili toplinski udar kao najteži oblik, koji može završiti smrću ako se ne reagira na vrijeme i na primjeren način. U svim slučajevima treba što prije otići na mjesto zaštićeno od sunca i vrućine, odnosno ako to osoba nije sama u stanju, drugi je trebaju smjestiti na takvo mjesto. Blaži oblici – osip i grčevi, upozorenje su da organizam trpi, te odmah treba prestati s fizičkim radom, nadoknaditi izgubljenu tekućinu i poduzeti sve ostalo što navodimo u ovom članku kao efikasnu zaštitu. Na osip se ne nanose kreme, nego eventualno dječji puder, koji će održati suhoću dijela kože zahvaćenog osipom. 
 
Toplinski grčevi najčešće se javljaju u udovima i trbuhu i uglavnom su posljedica pretjerane fizičke aktivnosti, a ako se jave kod kroničnih bolesnika, posebno srčanih, treba se javiti liječniku. Isto treba učiniti i ako grčevi potraju duže od jednog sata. 
 
Toplinska iscrpljenost ili toplinski udar skup je simptoma koji se može javiti i nekoliko dana nakon izlaganja visokim temperaturama i to najčešće kao posljedica nedovoljnog unosa tekućine.
Najčešći simptomi su visoka tjelesna temperatura, crvena i suha koža, mučnina, vrtoglavica ili nesvjestica, ubrzani puls i jaka glavobolja. Osim što ćete osobu smjestiti u odgovarajući prostor, treba je polijevati hladnom vodom i odmah pozvati hitnu liječničku službu. Ni u kom slučaju joj ne smijete davati alkohol, što je česta greška ako osoba izgubi svijest – mnogi misle da će konjakom ili sličnim pićem pomoći.

  Komentari  
  Vezani članci  
Male tajne za očuvanje mladolikog izgleda
Gotovo da nema muškarca ili žene iznad 25, kojima nije barem malčice ugodno kad im kažu kako djeluju mlađe u odnosu na svoje stvarne godine. Gušt se povećava s godinama, pa i žene kojima izgled nije u prvom planu žele znati male tajne očuvanja zdravog, svježeg i mladenačkog izgleda. Ako bore nisu nešto što vas brine, jer na sebe vidite kao sretnu osobu, koja voli svoje godine i životno iskustvo, treba znati da bore nisu samo stvar estetike, nego i znak da koža gubi vlažnost i elastičnost... opširnije
Ljepota ulazi i kroz usta
Iako smo svi čuli za uzrečicu "ono si što jedeš", rijetko o hrani razmišljamo kao o sredstvu za postizanje i održavanje ljepote i mladosti. Hrana i piće na ljepotu utječu dvostrano – s jedne strane hranimo kožu, a s druge nas strane užitak jedenja čini zadovoljnima i nasmijanima. Kad ovako postavimo stvari, možda će vas iznenaditi što smo sve uvrstili na popis hrane i pića koja su u dobrim odnosima s ljepotom: voda: puno čiste vode svakoga dana čini kožu mekom, zdravom i mladom... opširnije
Osam savjeta za gubitak masnoće
Malo tko želi izgledati kao body-builder, no jedna od stvari koju su oni savladali bolje od drugih je topljenje masti. Naravno, u njihovom svijetu primjenjuju se i opasne i zabranjene metode, no mi ćemo se ovoga puta ograničiti samo na nekoliko jednostavnih i prirodnih načina na koje možete ubrzati topljenje masti. Gotovo svi koji započnu program koji objedinjuje fitness i dijetu osim zdravstvenog elementa na umu imaju i poboljšanje izgleda, pa se nerijetko temeljni ciljevi body-buildera... opširnije
Hrana za mladolik i ljepši izgled
Koliko god bili svjesni toga da nećemo zauvijek biti mladi i da ne postoji izvor vječne mladosti, uvijek se trudimo što dulje održati mladolik i svjež izgled. Neki to čine na prirodan način – pravilnom prehranom, tjelovježbom, dok drugi, ako su te sreće da si to mogu i priuštiti, idu naoko jednostavnijim i bržim putem – pod nož. No, mladost leži gotovo na svakom uglu, tržnici, trgovini... Samo trebamo otvoriti oči i ubaciti u košaricu ono što će našem životu dati dodatnu kvalitetu i pokoju godinu... opširnije
Kako protiv niskog krvnog tlaka?
Od hipotomije ili niskog krvnog tlaka danas pati sve više ljudi, posebno mladih žena koje su zbog sjedilačkog načina života sklone problemima s cirkulacijom. Simptomi su vrtoglavica, posebno ujutro pri ustajanju, umor, glavobolja i bolovi u mišićima. Najbolja rješenja za stabiliziranje optoka krvi su: tuširanje naizmjence hladnom i toplom vodom, a svaki put završite hladnom vodom; dovoljno kretanja na svježem zraku; naučite neke jednostavne metode opuštanja – stres je jedan od uzročnika poremećaja... opširnije
  Arhiva