RSS     
Psiho-test: jeste li otporni na frustracije
Danas kad se tempo života strahovito ubrzava i kad su pritisci sve veći, svi smo često izloženi stresu, a sve je više situacija koje nas frustriraju. Zbog toga je važno pronaći nove načine suočavanja sa stresom, te osvijestiti i ojačati one postojeće, jer ćemo tako sačuvati živce i zdravlje. Ispunite ovaj upitnik i osvijestite koliko ste tolerantni na frustracije i kako se nosite s njima.



Pred vama se nalazi osam izmišljenih situacija, a za svaku od njih su ponuđene tri vrste reakcija. Kako svi mi reagiramo na različite načine, vjerojatno je da za neke situacije neće biti ponuđen odgovor koji bi vi izabrali. U tom slučaju odaberite odgovor najsličniji vašoj zamišljenoj reakciji. Budite iskreni, jer ćete tako najviše profitirati! Da biste se ugodnije osjećali, iznimno smo samo unutar predloženih zamišljenih situacija koristili "ti" umjesto "vi". 

1) Na poslu ili u školi su ti na vrijeme zadali rok za zadatak koji ako sad počneš raditi sigurno nećeš stići napraviti. Ti ćeš:
A) shvatiti to kao izazov, marljivo raditi i pokušati odgoditi rok za još koji dan
B) odustat ćeš od zadatka i pritom se živcirati što nisi ranije počeo/počela
C) odustat ćeš od zadatka, nećeš se puno živcirati jer si siguran da ćeš sljedeći zadatak početi na vrijeme 

2) Partner te misli ostaviti, tvoja reakcija je:
A) pokušati zajedno s partnerom uočiti najbitniji problem i raditi na vašem odnosu
B) izderati se na partnera ili se rasplakati pred njim/njom
C) objasniti sebi da u biti niste jedno za drugo i da je bolje razdvojiti se na neko vrijeme 

3) Uslijed nevremena odlomilo se drvo i palo na tvoj auto. Nastala je velika šteta. Tvoje misli su:
A) Desilo se iznenada, nisam to mogao/la predvidjeti. Polako ću popravljati auto, što se može...
B) Kuda baš na moj auto. Kako ću sada to platiti? Znao/la sam da sam ga trebao/la osigurati protiv ovakvih stvari!
C) Hvala Bogu da je samo auto, moglo je pasti na čovjeka. Materijalno se dade nadoknaditi. 

4) Stravično ti se žuri i pobjegne ti autobus pred nosom. Razmišljaš:
A) Ništa sad, važno mi je stići pa ću uzeti taxi, probati stopirati ili zvrcnuti susjeda s autom. Još nije sve izgubljeno.
B) Znao/la sam! Mogao/la sam krenuti minutu ranije, pa stići na vrijeme. Sigurno ću propustiti najbitnije kad kasnim.
C) Sad ne mogu ništa promijeniti, barem sad stignem kupiti pecivo i pročitati novine do sljedećeg autobusa. 

5) Čekaš već sat vremena u pošti i neka žena se progura ispred tebe bez pitanja. Ti ćeš:
A) mirno joj objasniti koliko dugo svi čekate ovdje i pokazati joj kraj reda
B) živčano se izderati na nju da je bude sram i da to više ne ponovi
C) pomisliti u sebi kako žena ima valjani razlog za guranje, zasigurno bi uredno čekala da joj nije tako hitno 

6) Netko od ukućana ti je bez pitanja uzeo važnu knjigu koja ti upravo sada treba. Kroz glavu ti prolazi:
A) Idem brzo pogledati u knjižnicu ili do susjeda, možda imaju tu knjigu.
B) Nevjerojatno je bezobrazan, sve mi je upropastio. Više ništa ne stignem napraviti.
C) Pogledati ću druge knjige, možda nađem nešto još zanimljivije što mogu iskoristiti. 

7) Pet godina radiš sa prijateljem u firmi i shvatiš da te zakinuo za dvije plaće. Razmišljaš:
A) Popričat ću s njim, ispitati situaciju. Možda je slučajno zaboravio.
B) Imala/o sam povjerenje u njega, ne mogu vjerovati da me tako prevario. Možda sam mogla/o to predvidjeti.
C) Dosad je sve bilo u redu, trebam biti sretan/na zbog dosadašnjeg zaposlenja. Ovo je možda znak da promijenim posao. 

8) Netko tebi vrlo blizak oboli od smrtne bolesti. Tvoja reakcija je:
A)Treba otići svim mogućim doktorima, raspitati se za lijekove. Možda i otkriju lijek prije nego bude prekasno.
B) Zašto se baš njemu/njoj to dogodilo? Kako ću ja bez nje/njega?
C) Treba biti snažan i misliti na nju/njega. Moramo što ljepše i kvalitetnije iskoristiti vrijeme što nam je preostalo zajedno. 



Pogledajte koji su vaši najčešći odgovori i u skladu s tim pročitaj interpretaciju. 

Najčešći odgovori A ili C - otporni ste na frustracije: 

Kad se nađete u frustrirajućoj situaciji, ona vas ne izbaci iz takta, već najčešće tražite načine kako zaobići prepreku, kako ukloniti poteškoću ili promijeniti cilj koji se pokazao nedostižnim. Tražite alternativna rješenja u danoj situaciji i ne zamarate se onime što je nepromjenjivo, na što ne možete utjecati. Zbog toga vam ostaje više energije koju možete usmjeriti na rješavanje situacije. Imate realan uvid u vlastite sposobnosti i mogućnosti svladavanja određene situacije, tako da već u startu postavljate izvodive ciljeve. Samim time smanjujete vjerojatnost pojavljivanja frustrirajuće situacije. Često znate preokrenuti situaciju u svoju korist i "prijetnju" pretvoriti u izazov. Dakle, za vas vrijedi poslovica, "Što te ne slomi, te ojača". 

Ipak, i unutar skupine onih koji su otporni na frustracije, mogu se uočiti dvije pomalo različite podskupine, i to upravo ovisno o tome prevladavaju li odgovori A ili odgovori C., pa tako: 

Pripadate li podskupini s najviše odgovora A skloni ste prihvatiti situaciju kakva jest i tražiti nova rješenja kako bi došli do željenog cilja. Na odličnom s putu, jer nastojite promijeniti ono što možete, a prihvatiti ono što ne možete promijeniti. 

Pripadate li podskupini s najviše odgovora C, skloni ste tražiti alternativna objašnjenja i pozitivne strane događaja, makar to koji put završi kao svojevrsno samozavaravanje (vjerojatno nismo jedno za drugo; možda je to znak da nađem drugi posao ili sigurno žena ima valjani razlog...). Ne brinite, to je jedna vrsta obrambenog mehanizma koji smo skloni koristiti da si olakšamo tešku situaciju. Ionako je većina naših doživljaja određena našim interpretacijama i vlastitim objašnjenjima, stoga su obrambeni mehanizmi korisni. No morate paziti da to ne bude jedini način suočavanja sa problemima, jer ćete tako previše zaobilaziti stvarnost. 

Najčešći odgovor B - niska tolerancija na frustraciju: 

Vi ste skloni ovakve i slične situacije doživljavati kao ugrožavajuće i prijeteće, burno reagirate bez puno razmišljanja. Lako vas se izbaci iz takta, pa vam se teško vratiti u stanje gdje bi mogli mirno razmisliti o tome što dalje učiniti. Stanje frustracije je najčešće izazvano raskorakom koji stvaraju naša očekivanja i težnje u odnosu na naše realne sposobnosti i mogućnosti. Često vam se događa da ste se precijenili i postavili si nerealne ciljeve, pa ste frustrirani kad ih ne postignete, ili pak podcjenjujete svoje sposobnosti pa u mnogim slučajevima ni ne reagirate, iako ste vjerojatno sposobni prijeći prepreku i profitirati. 

Bilo bi korisno da što objektivnije porazmislite o svojim sposobnostima i mogućnostima, te o tome što vas dovodi do (ne)uspjeha. To će vam pomoći da realnije odredite ciljeve i na kraju krajeva, da ih i postignete. Također ste vjerojatno skloni brinuti se o stvarima koje više ne možete mijenjati (propušteni bus, vremenski rok...) i tu gubite najviše živaca. Za vas bi bilo jako dobro shvatiti da nema smisla žaliti za nečim što je sada nepromjenjivo, već treba izvući pouku i sljedeći put na vrijeme reagirati. Energiju koju trošite na živciranje, usmjerite ka nekoj akciji, nemojte je potratiti na samosažaljenje ili bijes. 

Stres je stanje koje nastaje kada su ljudi suočeni s događajima koje smatraju prijetećima za svoju dobrobit ili koji od njih traže ulaganje posebnih napora kako bi udovoljili zahtjevima. O našoj interpretaciji događaja ovisi koliko ćemo neku situaciju percipirati kao ugrožavajuću, te u skladu s time kolika će biti razina doživljenog stresa. Ono što nam često izaziva napetost je nepredvidivost događaja, zbog toga smo tjeskobni i strepimo. Zato je korisno uočiti da o većini situacija u životu odlučujemo sami, te da zaista možemo utjecati na razinu doživljenog stresa. Evo nekoliko načina da smanjite intenzitet stresa kad sljedeći puta upadnete u neku frustrirajuću situaciju: uskladite što realnije svoja očekivanja sa mogućnostima; usporedite se s nekim tko je u goroj situaciji nego vi; družite se sa dobrim prijateljima, našalite se na svoj račun. Ironija je odličan način izražavanja bijesa (bolje se smijati nego plakati!). Postoje mnogi obrambeni mehanizmi, iskoristimo ih... Bila bi velika šteta dopustiti stresu da nam "pojede" živce i zdravlje!

  Komentari  
  Vezani članci  
Kad male stvari postamu veliki problem
što možemo učiniti da ih na vrijeme smanjimo, tj. da ih održimo malima? Nije lako, ali borba protiv stresa i osjećaja kako ti cijeli svijet sjedi na leđima apsolutno je nužna želimo li zadržati elan, ali i psihičku i fizičku stabilnost. Za neke ljude, svaki novi dan novi je pritisak za živce, novi test izdržljivosti i nova hrpetina izazova. Pogledajte samo s čime se sve suočavate – tvrdoglave kolege na poslu i još tvrdoglaviji šefovi, naporni trgovci i suradnici, svađe kod kuće i natezanja s obitelji... opširnije
Utjecaj prehrane na spavanje
Reci mi što jedeš i ja ću ti reći kako spavaš – ovaj preduvjet "dijagnoze" ne zvuči nimalo besmisleno, jer prehrambene navike utječu na sve aspekte našega života, kako na fizičko, tako i na mentalno, pa je logično da prehrana itekako biva povezana sa snom. I ne samo na onaj način na koji svi znamo, a koji nam kaže da ćemo ako teško i kasno jedemo ujedno i teško spavati... San je, znamo već, prirodna čovjekova metoda opuštanja, način na koji se naše tijelo puni nakon cjelodnevnog pražnjenja, a... opširnije
Skriveni znakovi depresije
Mnogi misle kako je očito kad je netko u depresiji, no na nesreću, okolina najčešće depresiju prepoznaje kad ona dugo traje, kad je tipična i kad je zastupljena većim brojem simptoma. No, depresija je zaista bolest s tisuću simptoma, kod svakog se pojedinca manifestira različito, a česta pojava je da ni sam pojedinac koji pati od depresije toga nije svjestan ili da iz različitih razloga skriva bolest (često uspješno). Sljedeći znakovi depresije s njom se ili ne povezuju ili se povezuju samo ako su... opširnije
Kako sačuvati zdravlje želuca
Hrana nije važna samo za tjelesno, već i za psihičko zdravlje. Uživanje u hrani odlično djeluje protiv stresa, a lijepo pripremljena jela povoljno utječu na naše raspoloženje. Sva naša osjetila razveselit će lijepa i bogata trpeza, naravno, pod uvjetom da si pretjerivanje u jelu i piću rijetko dopuštamo. Umjerenost će vam podariti zdrav organizam. Želudac je jedan od prvih organa koji su "na udaru " ako puno pušite, pijete previše kave i čaja, nepravilno se hranite i puno sekirate. Ljutnja... opširnije
Socijalne fobije razlikuju se od stidljivosti
Socijalna ili društvena fobija u svom najizraženijem obliku javlja se kod dva ili tri posto ljudi i jedan je od najčešćih psihičkih poremećaja. Pa ipak, također je i jedan od najčešće neshvaćenih i najslabije proučavanih među njima. Naziva se još i socijalno anksioznim poremećajem, a definira se kao intenzivan strah od drugih ljudi u uobičajenim socijalnim situacijama ili pak strah od poniženja u istim situacijama. Socijalna fobija može se shvatiti kao strah koji se javlja kod ljudi kada su... opširnije
  Arhiva